Filip & Fredriks blogg

Fredrik 31 maj 2012 - 16:20

Prometheus-recension!


Ja, det här får bli i all hast, för jag har bara några minuter på mig innan jag ska blåsa in i ett möte, ett SAMMANHANG, men nu har jag sett Prometheus, vilket känns både tomt och märkligt, eftersom tänkt så mycket på den här stunden de senaste fyra månaderna.
Först, ett klargörande: Jag lider av olika sorters dyslexi, har jag märkt. Inte läs-och-skriv och sånt, men jag saknar i VISSA sammanhang förmågan att snappa upp sådant som för andra är självklart. Vikt är en sådan sak. Jag är bedrövligt dålig på att se om någon gått upp eller ner i vikt. Jag kan gå på stan med Filip, möta nån gammal vän, snacka lite, och så skiljs vi åt och efteråt säger Filip, “SÅG du, han måste gått upp 20 kilo!?!?!?” Och jag blir alltid lika förvånad, eftersom jag liksom inte SER sådant.

Spoilers är samma sak. Jag VET liksom inte när jag råkar spoila en film eller en bok eller en TV-serie. För mig hänger liksom allting jag sett ihop på ett organiskt sätt (som i ett NÄT) och det gör att jag inte riktigt fattar vad jag borde skriva och vad jag borde hålla käft om. Ha det i ÅTANKE när ni läser detta. Jag VILL inte spoila, jag ska FÖRSÖKA att inte spoila, men jag kan inte garantera något. Så läs vidare på egen risk.
Nu, några ord om själva VISNINGEN, som alltså befolkades av filmrecensent-kändisar som Fredrik Sahlin, Jan-Olov Andersson, C-G Karlsson, och så jag då, som mer eller mindre myglade mig in. En enorm besvikelse var själva faktumet att det inte var mer hysch-hysch. Jag hade sett framför mig metalldetektorer, beslagtagna mobiltelefoner och sånt, men det var fan bara att valsa in, vilket givetvis var bekvämt, men det dämpade känslan av EVENT en smula. Hahaha, men det har ju INGET med filmen att göra så vi kanske ska SLÄPPA DET. Men jag åt godis, lösvikt, för ungefär 28 kronor när jag tittade och drack ungefär en halv Loka Vattenmelon/Citrus. Godiset kändes gammalt, så alla som funtar på att handla gotte på 7/11 Grev Turegatan de närmaste dagarna kan väl bara skita i det, okej?

Prometheus då! Jag är ju oerhört svag för hela Alien-serien (främst de två första, obviously), och det starkaste SKRÄCKVERKTYGET i de filmerna, förutom monstren, har alltid varit andhämtningen hos människor i rymdhjälmar. Ni vet, man ser deras point-of-view – ut i mörkret och osäkerheten stirrar de genom sina repiga hjälmar, och gradvis ökar andetagens frekvens och man riktigt känner hur magen dras åt i biostolen. Den här andningsskräcken är sympatisk, tycker jag, för den visar att det inte spelar någon roll vilken budget man slänger ner i en film, det är ändå de SMÅ GREJERNA som kan dra in tittaren i fasan. Ridley Scott slarvar inte bort det i Prometheus och jag älskar honom för det. Prometheus utspelar sig ju FÖRE den första Alien-filmen och det är alltid vanskligt att göra en prequel i rymden, som utspelar sig i framtiden, för utrustningen – rymdskeppen, vapnen etc – måste ju se mer omoderna ut, äldre, än i de andra filmerna, likväl måste de vara futuristiska och fantastiska eftersom det ju är 2093 det handlar om, och inte nutid. Det här misslyckades George Lucas rätt gravt med i The Phantom Menace. Han gick dessutom fullständigt i green-screen-fällan. När han gjorde Star Wars 1976-1977 så hade han rätt begränsade resurser, han var liksom tvingad att få en gammal sjavig hangar att se ut som insidan av Årtusende falken, det fick DUGA, men 1997 eller när fan det var han gjorde The Phantom Menace så kunde den där hangaren gå och gömma sig, för George ritade hela filmen i en laptop, och så blev det själlöst, sterilt och trist.
Ridley Scott begår delvis samma misstag. Jag älskar den första Alien-filmen för att den är så jävla GRITTY, rostig och skitig, det pyser och droppar från taket, men i Prometheus är det rent och polerat och lite dödare på så sätt. Jag fattar ju att han gjort det så här, för han vill sälja biljetter och han spelar lite safe, men det känns lite kulissigare. (Jag ska dock säga att 3D-grejen inte var något problem ALLS. Det har mumlats som satan om det här, och när jag såg Avatar så ska jag säga att framförallt grafiken var så JÄVLA 3-D att man liksom fick koncentrera sig för att kunna följa med. Inga problem alls med det i Prometheus.) Jag tänker inte orda så mycket om handlingen, men Noomi Rapace och hennes kille (inte Ola) får med sig en besättning ut i rymden för att leta rätt på varelser som de tror kan ha skapat människan. De landar på en måne way back bort, hittar en pyramidliknande skapelse, går in där och snokar, och så blir det KOMPLIKATIONER.

Första halvan av Prometheus är i praktiken felfri, men när det blir krigsfilm på slutet, samtidigt som man halvt i panik försöker greppa vad fan det egentligen är som händer, så rinner liksom filmen iväg. Det blir lite för mycket Bruce Willis/Armageddon över alltihopa. Ett annat, självpåtaget, problem för super-fans som jag är ju att man väntat så intensivt på den här filmen för att man nu vill ha SVAREN. Man har undrat sedan 1979 varför en Space Jockey (de kallas så) hittades så här uppfläkt i första Alien-filmen:
Eller ja, man vet ju varför, det ploppade ut en alien där, men man vill nu se EXAKT hur det gick till. Man vill ha SVAR. Det är som när man läser böcker som “Da Vinci-koden” eller “Zen & konsten att laga en motorcykel”, man vill liksom få en förklaring till hur allting hänger sig ihop. Det här är bra för Ridley Scott, för det drar in sådana som jag i biomörkret, men det är dåligt för Ridley Scott, för det är fan inte lätt att tillfredsställa de där rätt orimliga kraven.
Som actionfilm betraktat är Prometheus toppen. Man flämtar av rädsla, man diggar effekterna (även om dåren som sminkat Guy Pearce till gammal gubbe borde få kvarsittning), man får för första gången på bio uppleva ett kejsarsnitt i 3D, man känner sig stolt SATAN över Noomi Rapace och de där två timmarna bara flyger förbi. Men om man är så jävla dum som jag är att man förväntar sig att Prometheus ska vara någon jävla lead-in till “Alien” så blir man lite besviken, dels för att man till att börja med inte ens fattar allt som händer, dels för att Ridley mot slutet peggar så in i helvete för en annan sorts sequel, vilket alltid gör att man känner sig lite skitig som tittare, som om man är en bricka i Ridleys spel. Oorgasmiskt.
Det hör till att man ska ge betyg. Okej, då gör jag det. Jag ger Prometheus betyget 3/5. Vad tycker ni, dödliga, som ser filmen i morgon (läs: fredag)?

Kommentarer

Gilla!
0
Rickard Andersson 29 juni 2013 - 13:14

Helvete vad versalförstärkta ord blev populärt även i kommentarer för nåt år sedan. Originellt värre! #bubblor

Gilla!
0
Carl Viebke 11 september 2012 - 20:45

Jag, liksom andra kände också att det gav många fler frågor än svar i filmen, och precis som är det bäddat för en uppföljare, MEN själva handlingen i filmen kan man kanske få se MER av, då det kommer släppas en längre version, som kommer att vara 20-30 minuter längre. Så kanske vi inte behöver vänta så längre som till uppföljaren innan vi får svar på några av de frågor som fortfarande hänger kvar i luften =) Man kan alltid hoppas.

Sen måste jag säga att jag gillade filmen skarpt! Vill se MER!!! =)

Gilla!
0
marcus_tagesson 7 augusti 2012 - 15:28

Tweet ifran Bret Easton Ellis, tycker att det fangar filmen ganska bra;

Why I like “Prometheus”: its visual logic and lack of commonsense; its fear of sex; its profound pessimism: we exist only to be destroyed…

Gilla!
0
Johannes Norrbacka 8 juni 2012 - 23:50

3/5? RIMLIGT!

Gilla!
0
moocko 6 juni 2012 - 23:38

>Ridley Scott begår delvis samma misstag. Jag älskar den första Alien-filmen för att den är så jävla GRITTY, rostig och skitig, det pyser och droppar från taket, men i Prometheus är det rent och polerat och lite dödare på så sätt. Jag fattar ju att han gjort det så här, för han vill sälja biljetter och han spelar lite safe, men det känns lite kulissigare.<

Men det här är ju inte sant. Prometheus ser inte gritty ut av två anledningar 1) modern "filmstock" och 2) den utspelar sig på ett nytillverkat rymdskepp med ändamålet att transportera forskare. Anledningarna till att Alien kan upplevas mer gritty är 1) ÄLDRE filmstock och 2) att den utspelar sig på ett rymdskepp tillverkat för HÅRT arbete (vilket vi ju för förstå att det använts till, av all smuts and whatnot) och är befolkat av vad vi i Sverige skulle kalla för hantverkarfolk. Är inte det ganska självklart? Hur sjutton skulle detta ha något med att "play:a safe" att göra? Kom igen, Fredrik!

Denna kritik är nästan lika provocerande som den där snabba omnämningen av Boardwalk Empire för typ hundra podcasts sedan. Att det ser pappigt och kulissigt ut. Jamen vafan, den är gjord IDAG när våra filmkameror är bättre än någonsin OCH det vore helt ologiskt att något skulle se gritty eller gammalt ut för det var ju NYTT när det begav sig. Skulle vi alltså resa tillbaka i tiden med en modern kamera och filma människornas liv på 20-talet så skulle det inte se gritty ut – det skulle se FRÄSCHT ut. Jag fattar inte hur man kritisera något för att komma närmre en klarare och betydligt mer realistisk skildring av något gammalt. Eller visst, man får väl dissa det om man vill, men det är en villfarelse att det BORDE se ut på ett visst sätt för att man är van vid det från äldre filmer.

Gilla!
0
Linn Näsberg 6 juni 2012 - 12:35

Jag verkar vara den ENDA som stör mig på att noomi rapace inte klarar av att prata brittisk engelska! en sån grej förstör ju som fan! när flashbacken är där hon är 4 år är hon superbrittisk, sen när hon är äldre har hon någon konstig engelska med några få ord som har brittiskt uttal. OCH fanns det ingen riktig gammal man som kunde vart med? var guy pearce tvungen att bli sminkad och spela skruttig? två minus i en annars jävligt cool film.

Gilla!
0
Henrik Nilsson 6 juni 2012 - 10:56

Gillade filmen skarpt! Håller med om att Guy Pearce gubben var bland det sämsta som skådats i en rulle med denna ekonomi! Inte bara kvarsittning. Gängspö!

Gilla!
0
Htvå O 4 juni 2012 - 11:40

Äh, kom igen. Storyn och miljöerna var grymma. Skådspelariet var medel och klart över medel på vissa som Fassbender. Manus också ok. Med sci-fi-mått är detta skyhögt. Sämst var sminkningen av Guy Pearce. Och hur länge sedan var det någon som levererade en sådan här bra sci-fi-rulle som även involverade lite historia och religion? Man ska inte fastna i det gamla Alien-träsket. Detta var bättre då filmen hanterade existensiella frågor. Alien är ju mer en skräckfilm i rymden egentligen. Betyg: 5:a (fast svag)

Gilla!
0
Niklas Tornberg 3 juni 2012 - 21:09

Detta är en sån där film som borde ha varit något mer. Något större. Jag som tyvärr trodde att detta skulle tillföra något nytt för min rätt så Big Brother-fyllda tillvaro, men ack så fel man kan förlåtas ha. Delar av filmen, fantastiskt. Andra delar(de flesta), hemskt hemskt hemskt! Scenerna är dåligt ihopklippta, manuset tomt tomt tomt! Det som underhöll mig genom dessa 2 timmar var “Varför gör han/hon så?”, “Varför säger han/hon så?”. Denna film är endast ett stort varför som vi lika gärna hade kunnat vara utan. Men det som överraskar mig allra mest är ju att gubbjäveln Ridley Scott inte orkar ta den här filmen till den platå som den verkligen förtjänar. Snabbt genomarbetad. Dålig regi, manus. Michael Fassbender är den enda som faktiskt strålar igenom alltihopa, vilket känns synd då våran alldeles egna svensk hade sina bra moments, verkligen lysande stunder i filmen. Men som i sin slutända blev katastrofalt då regin puckade ur. En actionfilm men grymma effekter men som tyvärr inte överraskar mig. Förutsägbart.. En svag tvåa…mycket svag. 2/5

Gilla!
0
anderssiljevall 2 juni 2012 - 16:41

Prometheus får 3/5 även av mig. Den där kiselstormen var en härlig 3D-upplevelse och chockmomenten var många även om man hela tiden visste varthän det barkade. Men vad hände med Noomi Rapaces dialekt? Perfekt queens english som barn i flashbacken och svenskbruten engelska i vuxen ålder. Öppningsscenen undrar man ju också lite över… Förklaring i uppföljaren?

Gilla!
1
Marcus Andersson 3 juni 2012 - 16:20

Möjlig SPOILER-VARNING!!! När jag såg öppningsscenen kom jag att tänka på två urdrag från Bibeln: “I begynnelsen skapade Gud himmel och jord.” samt “Och slutligen skapade Gud människan till sin avbild.”. Antingen var det ett medvetet beslut av varelsen att berika jorden med liv genom sin DNA-flora eller var allting ett “misstag” skapat av en kvarlämnad ensam varelse. En av mina favoritteorier är att varelsen i öppningsscenen är möjligtvis en brottsling dömd till döden (därav “giftet” han dricker) strandad på en öde planet med samma syfte och bruk som en kyrkogård. Men, som sagt: Allt är ju bara mina personliga tankar…

Gilla!
0
Leif Eriksson 4 juni 2012 - 10:14

Om man ska börja prata symbolik och tolkningar så är Prometheus namnet på jätten som i grekisk mytologi stal elden från gudarna och gav till människorna. (Eller något sånt.) Så varelsen i början kanske skapade liv på jorden på eget bevåg utan de andras tillstånd/vetskap, och det är därför som “ingenjörerna” ska utrota människorna långt senare.

Turnéplan & Biljettköp